Nok med surrealistiske kødprodukter

oktober 9, 2020

Europæiske brancheorganisationer lancerer kampagne mod misbrug af kødbetegnelser.

Pressemeddelelse 09/10-20

EU-Parlamentet drøfter lige nu et forslag om at tillade brug af kødbetegnelser på vegetabilske produkter. Det kan åbne en Pandoras æske, der på langt sigt vil påvirke både forbrugere og kødproduktion – en konsekvens, som der tilsyneladende mangler forståelse for i Parlamentet. I lyset af denne situation lancerer IBC (International Butchers Confederation) nu den europæiske kampagne: ”Dette er ikke en bøf.”

I Danske Slagtermestre, der er medlem af IBC, støtter vi naturligvis op om kampagnen og dens vigtige budskab. Vi er desuden medunderskriver på en international, fælles pressemeddelelse fra fødevare- og landbrugserhvervene.

Med kampagnen samles branchen og kommer med et klart budskab til hele sektoren, efter at Europa-Parlamentet for nylig igen nåede et dødvande om CMO-forordningens bestemmelser om kødbetegnelser. MEP'erne har endnu engang indledt den diskussion, de allerede havde sidste år, med det formål at give lovlig anerkendelse af navne som "veganske burgere" og "veganske pølser". Der er således stillet forslag om at bemyndige Kommissionen til at udstede retsakter, der accepterer anerkendelsen af navne som "veganske burgere" og "veganske pølser". Det er uacceptabelt.

”Det er falsk varebetegnelse. Kalder man vegetabilske produkter for kød, kalder man dem for noget, de ikke er,” siger Torsten Buhl, adm. direktør i Danske Slagtermestre.

Løsningen er dog ikke at forbyde fremstilling af grønne produkter som alternativer til kød. ”Vi vil ikke forhindre nogen i at fremstille noget, der ligner en hakkebøf uden at være det. Men der er regler imod, at man beskriver et produkt som noget, det ikke er, og det bør der ikke laves om på,” siger direktøren.

Hanopfordrer dermed medlemmerne af EU-Parlamentet til nøje at overveje virkningen og konsekvenserne af at fremme vildledende og uretfærdig markedsføring.

Den kommende kampagne, som vil blive afviklet i dagene op til afstemningen i Parlamentet, vil indeholde en lang række initiativer, der sigter mod at sætte fokus på debatten om kødbetegnelser.

Også slagtermester Kaspar Jakobsen, Randers Kød, føler sig trådt på og byder kampagnen velkommen.

”Som slagter føler jeg mig trådt på, fordi man bruger vores varegruppe til at tiltrække sig opmærksomhed, selv om der er tale om en helt anden vare. Jeg er glad for der endnu engang bliver fokus på dette problem. Denne gang stort og internationalt. Ved at stå sammen på tværs af internationale brancheorganisationer kan vi håbe på at blive hørt.” siger han.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

Torsten Buhl, adm. direktør, Danske Slagtermestre - t. 21 27 41 50, tbu@fvdanmark.dk

Fakta om Danske Slagtermestre

www.danskeslagtermestre.dk

Officielle pressemeddelelse CIBC – IMV – IBC http://www.publicnow.com/view/FEDF62EB5B2B93DB5C2C71D493FAF21162EA47BC?160199209 6

Danske Slagtermestre | Poppelvej 83 - 5230 Odense M | CVR: 40315918 | Tlf.: 66 12 87 30 | Fax 66 12 87 94 | dsm@danskeslagtermestre.dk

OKAY